0%
STEC CARBON

STEC CARBON

STEC Motorsport podpierając się swoim doświadczeniem w budowie samochodów sportowych proponuje wykorzystać właściwości Carbonu oraz Kevlaru jako elementów nośnych konstrukcji pojazdów.

Konsultacje

Chcemy właściwie poznać wymagania oraz oczekiwania Klienta

Projektowanie

Od pomysłu do projektu 3D

Wykonanie form i modelu

Stawiamy na precyzję i uwzględniamy nawet najmniejsze szczegóły

Prototyp

Wykonanie pierwszego elementu do akceptacji Klienta

Wdrożenie produkcji seryjnej

Produkcję dopasowujemy do wymagań jakościowo-ilościowych Klienta

Obróbka

Cięcie, frezowanie, wykonywanie otworów w gotowym elemencie

Montaż

Kleje, skręcanie, nitowanie – po prostu kompleksowo

Prace wykończeniowe

Lakierowanie, znakowanie, polerowanie

Logistyka

Zabezpieczenie produktów, pakowanie oraz transport

STEC CARBON

O FIRMIE

STEC Motorsport, łącząc tradycję popartą na ogromnym doświadczeniu z nowoczesnością, dążąc do ciągłego doskonalenia swoich wyrobów i usług, chce osiągnąć samodzielność w tworzeniu podzespołów samochodowych najwyższej klasy.

STEC Motorsport podpierając się swoim doświadczeniem w budowie samochodów sportowych proponuje wykorzystać właściwości Carbonu i Kevlaru jako elementów nośnych konstrukcji pojazdów.

Każdy produkt zaprojektowany przez nas, następnie wyprodukowany jest przede wszystkim starannie przemyślany i co najważniejsze dopasowany do indywidualnych potrzeb nawet najbardziej wymagających Klientów.

Motoryzacja stale dąży do rozwoju w kierunku osiągów. Konstruktorom niezależnie czy to w motorsporcie, czy często też w samochodach cywilnych, zależy na poprawieniu wydajności, zwiększeniu mocy i oczywiście na zmniejszeniu masy.

W związku z tym Carbon i Kevlar doskonale odnalazł zastosowanie w motoryzacji.

Carbon części z karbonu sporty motorowe Stec Carbon Stec Motorsport grafika

STEC CARBON

Włókno węglowe
(ang. carbon fibre)

Zazwyczaj przyjmuje on postać wielowarstwowej tkaniny pokrytej żywicą, która cechuje się minimalną masą, a przy tym niezwykłą odpornością mechaniczną. Karbon posiada nawet czterokrotnie większą wytrzymałość na rozciąganie niż wysokogatunkowa stal, a jednocześnie jest niezwykle giętki, dzięki czemu znalazł zastosowanie między innymi w budowie samolotów, statków kosmicznych, a także samochodów sportowych.

W WRC spotkamy się z ultralekkimi płytami osłaniającymi podwozie, a w F1 spotkamy się z nim wszędzie.

Bardzo często wykorzystuje się go do produkcji spojlerów karbonowych, lotek z karbonu, felg karbonowych, czy zewnętrznych elementów karoserii lub szkieletu auta i kabiny pasażerskiej.

STEC CARBON

Kevlar

Kevlar, a właściwie włókna aramidowe to syntetyczny polimer, który został przypadkowo wynaleziony w latach 60. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Zespół badaczy poszukiwał wówczas lekkiego i wytrzymałego tworzywa, które mogłoby zastąpić gumę w oponach, co miało umożliwić zmniejszenie zużycia benzyny.

W efekcie udało się uzyskać bardzo wytrzymały polimer o wysokim stopniu uporządkowania cząsteczek, który jest ponad pięć razy lżejszy od stali i posiada bardzo wysoką wytrzymałość na rozciąganie wynoszącą aż 3620 MPa. Aby zerwać włókna aramidowe, trzeba użyć dwukrotnie większej siły niż w przypadku włókien węglowych i aż czterokrotnie większej niż w przypadku stali.

W motoryzacji jest używany na szeroką skalę w budowie nadwozi lekkich samochodów wyścigowych i do jazdy wyczynowej, ale nie tylko. Można go znaleźć również w popularnych modelach samochodów, gdzie służy do wzmacniania newralgicznych elementów, takich jak np. paski rozrządu czy węże chłodnicy. W sportach motorowych pełni on również ważną funkcję ochrony sprzęgła jako komponent specjalnych okładzin.

kevlar carbon części z karbonu sporty motorowe Stec Carbon Stec Motorsport grafika

STEC CARBON

PRODUKCJA ELEMENTÓW Z WŁÓKNA WĘGLOWEGO

Do produkcji części z karbonu stosuje się formy odpowiadające kształtowi finalnego wyrobu. Mogą być one wypełniane na cztery różne sposoby.

  Pierwszy i najbardziej pracochłonny z nich polega na układaniu warstw tkaniny, które są następnie ręcznie przesycane żywicą.

  Druga metoda zakłada użycie tzw. preimpregnatów, czyli wstępnie nasyconych żywicą warstw.

  Trzecia technologia to Resin Transfer Molding, czyli ciśnieniowe wypełnianie żywicą formy z już ułożonymi warstwami tkaniny.

  Ostatnia i najszybsza metoda nazywana C-SMC (Carbon Fiber Reinforced Sheet Molding Compound) polega na wtryskiwaniu do formy żywicy zmieszanej z drobno pociętymi włóknami. Wadą zbrojenia kompozytowego wykonanego tą metodą jest jednak mniejsza wytrzymałość.

Ostatnim etapem produkcji w każdym z tych przypadków jest wygrzewanie elementów z włókna węglowego przez kilka godzin w temperaturze około 180°C. Po utwardzeniu żywicy mogą być one następnie poddane obróbce mechanicznej.

Zastosowanie włókien węglowych zamiast aluminium staje się konieczne w przypadku wdrażania rozwiązań nowoczesnych, budujących nową jakość, nowy wizerunek i nową, lepszą, odważniejszą, wytrzymalszą i lżejszą przyszłość.

Zastosowanie w polskim przemyśle i rzemiośle technologicznym kompozytów węglowych, zwłaszcza tam gdzie dają one wymierne korzyści, jest właściwie konieczne, aby zachować, a nawet zbudować przewagę konkurencyjną nad wiodącymi konstrukcjami zagranicznych koncernów.

STEC CARBON

NASZE ZAPLECZE

MASZYNA CNC 5 FREZARKA SKANER 3D PIEC LAKIERNIA

MASZYNA CNC 5

Maszyna CNC 5 osiowa do frezowania modeli oraz foremników na podstawie rysunków 3D.

FREZARKA

Frezarka do maszynowego, powtarzalnego cięcia gotowych kompozytów.

SKANER 3D

Skaner 3D umożliwiający w sposób automatyczny skanowanie dowolnej geometrii oraz przekonwertowanie jej na język programu projektowego.

PIEC

Piec do wygrzewania produktów.

LAKIERNIA

Lakiernia Stec Carbon Stec Motorsport grafika

GALERIA ZDJĘĆ

Karta
Skip to content